Měsíční kameny na Srí Lance
Měsíční kameny mají původ v Indii, ale teprve na Srí Lance se z obyčejné kamenné desky vyvinuly komplikované polokruhové kameny s reliéfy v leštěné žule, tak jak je najdeme v Anurádhapuře අනුරාධපුරය, Polonnaruwě පොළොන්නරුව a na mnoha dalších místech na ostrově. Mají tvar půlkruhu a představují duchovní pouť ze samsáry, nekonečného sledu smrtí a životů, do nirvány, úniku z tohoto koloběhu životů. Tvar a pojetí měsíčních kamenů může být různý. Každý nemusí obsahovat všechny následující prvky, a ve stejném kruhu se někdy objevuje spojení různých tvorů.
Prvky měsíčních kamenů
plameny (často v nejkrajnějším kruhu) představují plamen žádostivosti, ale také očišťují toho, kdo přes ně přejde
čtvero buddhistických zvířat představuje nevyhnutelnost zrození, utrpení a smrti. Zvířata jsou zobrazena po obvodu tak, jako by honilo jedno druhé, a symbolizují tak nekonečný cyklus smrti a znovuzrození. Někdy jsou zvířata vyobrazena vždy v samostatném kruhu, ale obvykle je vidíme společně v jednom. Jsou to:- slon (zrození)
- kůň (stáří)
- lev (nemoc)
- býk (smrt a zmar)
liány (podle některých výkladů hadi) představují žádostivost a lpění na životě
husy (symbolizující čistotu)
lotos uprostřed reliéfu je symbol Buddhy a nirvány, osvobození z cyklické existence
Klasické ztvárnění měsíčních kamenů doznalo v období Polonnaruwy dvou změn. Nejprve byl vypuštěn býk (kvůli hinduistům) později také lev (i když v Hatadage ho na měsíčních kamenech uvidíte), protože jako symbol králů a sinhálský státní znak měl velký význam. Pojetí měsíčních kamenů se dále vyvíjelo i za kandyjské éry, kdy dosáhly téměř trojhranného tvaru, jak se dá vidět v chrámu Dalada Maligawa ශ්රී දළදා මාළිගාව a dalších chrámech na centrální vrchovině. Během tohoto vývoje měsíční kameny prakticky ztratily svůj symbolický význam. Květinové motivy na kamenech z kandyjského období mají čistě dekorativní funkci, kromě lotosu ve středu.