1308 ~ 1364
Longčhenpa
Longchen Rabjam ཀློང་ཆེན་རབ་འབྱམས་ či Drimé Özer nazývaný Longčhenpa ཀློང་ཆེན་པ་ jeden z nejvýznamnějších mistrů tradice ňingma. Longčhenpa byl považovaný za reinkarnaci princezny Pema Sal ལྷ་ལྕམ་པདྨ་གསལ་, dcery krále Thisong Decäna ཁྲི་སྲོང་ལྡེ་བཙན a byl přímým žákem Padmasambhavy. Je nazýván Vševědoucí vládce či Král Dharmy a považován za druhého Buddhu. Věnoval se meditační praxi a měl čisté vize Maňdžušrího, Sarasvatí, Vadžravarahí a Táry. Ve věku dvacetiosmi let se setkal se svým kořenovým učitelem Rigdzinem Kumárádžou a zůstal s ním dva roky. Obdržel od něj nauky všech tří kategorií dzogčhenu, včetně transmise Vimalamitrova Ňingthigu.
Světské zájmy neberou konce až do okamžiku smrti
~ Longčhenpa
Ustanou však, když je opustíme - taková je jejich povaha
Longčhenpa strávil sedm let na meditačním ústraní v horských jeskyních, především v Čchimphu. Nechal opravit klášter Samjä, poté v tomto klášteře dlouho žil a začal být známý také jako Samjepa.
Úleva od iluzí སྒྱུ་མ་ངལ་གསོ་
Napsal více než dvěstěpadesát pojednání zahrnujících téměř veškerou buddhistickou teorii a praxi. Známé jsou především jeho nauky o dzogčhenu upadéša (ňingthig jabži) a dále se zachovaly Trilogie úlevy, Trilogie přirozeného osvobození, Trilogie rozptylující temnotu, Rozmanité spisy a Sedm pokladnic:
- Vzácná pokladnice absolutního prostoru ཆོས་དབྱིངས་མཛོད་
- Vzácná pokladnice, jež plní všechna přání: komentář k pokynům ze srdce velkého vozu ཡིད་བཞིན་མཛོད་
- Vzácná pokladnice nejvyššího vozu ཐེག་མཆོག་མཛོད་
- Vzácná pokladnice pokynů ze srdce མན་ངག་མཛོད་
- Vzácná pokladnice slov a významu, které osvětlují tři pevnosti tajné, nepřekonatelné, zářivé a nezničitelné podstaty ཚིག་དོན་མཛོད་
- Vzácná pokladnice filozofických doktrín, které osvětlují význam všech vozů གྲུབ་མཐའ་མཛོད་
- Vzácná pokladnice přirozeného stavu གནས་ལུགས་མཛོད་
Longčhenpa psal také rozsáhle o učení jiných tradic, bohužel se tyto práce ztratily.
V praxích, jako jsou fáze vytváření a završení, nepovstává osvobození ze samotné podstaty těchto praxí, nýbrž závisí na jiných faktorech, jako například na tom, jak člověk praxi proměňuje v živoucí zkušenost a jak praxi prohlubuje. V gurujóze však samotná cesta již svou vlastní přirozeností probouzí realizaci přirozeného stavu a přináší osvobození. Proto je gurujóga nejvyšší ze všech cest.
Titul lze chápat nejen jako Nalezení úlevy od iluzí ale též jako nalezení úlevy v iluzi přičemž iluzí je v druhém případě míněn náhled, jenž vnímá vše jako magický projev bez bytostné reality.